כיצד ניתן להפוך את שיעורי הבית של הילדים לחוויה חיובית במקום לנטל
- שולמית סנדרוביץ
- 25 בפבר׳ 2024
- זמן קריאה 2 דקות
עודכן: 27 בפבר׳ 2024
רבים מהילדים מתחמקים מהכנת שיעורי הבית, הילד נמנע, מתחמק, מתעכב בהכנת השיעורים, וההורה נאבק עם הילד, כי להורה מאוד חשוב שהילד יכין את שיעוריו.
כל הנושא הזה נתפס כעול וגורם לקונפליקט בין הורים לילדים, כי המורים מתלוננים שהילד לא מכין את שיעורי הבית.
מה הסיבה שהילד מתחמק מהכנת שיעורי הבית?
אחת מהסיבות של ההתחמקות מהכנת שיעור הבית היא שהילד לא מכיר את המיומנויות והאסטרטגיות הדרושות להכנת שיעורי הבית ביעילות, ומבחינתו הכנת השיעורים נתפסת כמשימה ארוכה ומתישה.
להכנת שיעור הבית דרושים אסטרטגיות למידה והקניית כלים וחשוב להטמיע הרגלי למידה מגיל צעיר כמו:
לעזור לילד לזהות מתי הוא יותר מרוכז
לסייע לילד להבין היכן המקום הטוב ביותר עבורו להכין את השיעורים.
להיות זמינים לתיווך הלמידה במידת הצורך אבל יחד עם זאת להקפיד לא לתת תשובות אלא לשאול שאלות מכוונות, שיעודדו את הילד למענה עצמאי
לנהל דיאלוג מכבד ואחראי
כשילד לא רוצה להכין את שיעורי הבית תשאלו ותבררו מהו הקושי האמתי שלו בהכנת השיעורים ובלי שיפוט.
המפתח נמצא בהסרת השיפוטיות שלנו!
כשתשאלו בלי שיפוט זה מאפשר לילד לשתף בקושי האמתי שלו, כך הוא מרגיש שהוא זוכה להקשבה ולדיאלוג מכבד ללא האשמה.
חשוב לבדוק עם הילד האם זה חוסר ידע בחומר בהכנת שיעור הבית או שסתם לא מתחשק לו.
אי ידיעה אינה מעידה על חוסר יכולת אלא על צורך בהתנהלות שונה בלמידה, אז בואו נעזור לילד לראות מה הוא כן יודע.
ילד החווה חווי כישלון בלמידה מתקשה לזהות את "חצי הכוס המלאה" ולראות שיש חלקים רבים בנושא שהוא כן מכיר ושולט בהם.
כשהילד אומר:
"אני לא טוב... " "קשה לי" ....
לנו כהורים יש את הזכות לעזור לילד להעריך את עצמו ולעודד אותו בביטויים מקדמים כמו: "זה אפשרי " , "אתה תשלים", "סומכת עליך".
יצירת חוויה לימודית חיובית היא יצירה של חוויה מאפשרת, לעומת חוויה של קושי שמשאירה מעט מאוד מקום ואפשרויות.
נסו את הטיפים האלה בעקביות ותראו כיצד שיעורי הבית הופכים להרגל נעים במקום לנטל.
